torsdag den 17. oktober 2013

THE HIGHLINE

The Highline
Så er det blevet tid til en lille gåtur gennem The Highline, som strækker sig fra den 14. gade til den 34. på Mathattens vestside. Parken er 1,6 km lang og er anlagt på et gammelt jernbanespor som er hævet over gadeplan.
Jernsbanesporet blev, indtil slutingen af 80-erne, blandt andet brugt til at transportere kød og mejeriprodukter.
I dag, godt 30 år efter at sporet blev nedlagt, er selvsamme jernbanespor blevet til et grønt refugium for planter, mennesker og dyr.

(KLIK UNDER BILLEDET OG LÆS MERE)




The Highline

The Highline

The Highline

The Highline

The Highline

The Highline

The Highline

The Highline

The Highline

Mange af de nye anlæg er tegnet af Diller, Scofido & Renfo. Beplantningen står den hollandske havearkitekt; Piet Oudolf bag. 
Plantevalget er inspireret af de selvsåede planter man kunne finde på sporet inden den store anlæggelse blev påbegyndt.
Blandt andet vil man finde en del hjortetaktræer, birketræer og stauder, der mest til dels, er hjemmehørende for området.

The Highline

The Highline

The Highline

The Highline


The Highline

The Highline

The Highline
Turen på The Highline var på én og samme tid både ufattelig inspirerende, men også bekræftende.
Stram arkitektur og naturligt vildskab. Farver, former, liv og død - opskriften er simpel. Jeg blev motiveret - og det var tiltrængt.

Vil i se mere til The Highline, så klik på følgende links herunder:  


The Highline - En oase i NYC

Efterårsstemning på The Highline. 

5 kommentarer:

  1. Där vill jag vara hela veckan! Undrar vad resten av familjen kommer att säga?
    /Katarina

    SvarSlet
  2. Hvor ser det spændende ud, den park vil jeg huske til den dag jeg også drager mod vest, for den vil jeg da også rigtig gerne opleve.
    God dag.
    Have hilsen
    Anita

    SvarSlet
  3. Var på studietur til NYC for en 15 år siden - dengang var der nogen uenighed om hvad der nu var "det rigtige" at gøre med den slags efterladenskaber. Skulle man ikke rydde skidtet og få plads til nyt? Plads, som er så kostbart i sådan en tæt by. Heldigvis blev udfaldet et andet, for noget man også har brug for in en tæt by er grønne åndehuller! Glæder mig til at se parken :-)

    SvarSlet
  4. Hej Katarina
    Det kan jeg godt forstå. Der er både mad og liggepladser så man kunne sagtens slå sig ned lige der :-))

    Hej Anita
    The Highline er hele den lange tur værd. Hvis du engang kommer til disse kanter, så prøv også at besøge nogle af de haver jeg har skrevet om i forrige indlæg.

    Hej Henrik
    Ja tænk sig, hvis jernbanen bare var blevet raget ned. Godt at det ikke skete!

    SvarSlet
  5. Hejsa.
    Hvor er det dejligt at se billederne fra The High Line. Jeg har fulgt projektet helt fra starten - på nettet - og synes det er noget af det bedste indenfor byfornyelse man har set længe. Jeg håber at få det set ved selvsyn engang.
    Tak for de smukke billeder og din gode, beskrivende blog.

    SvarSlet